søndag 30. april 2017

Kjære mor, nå er du fri.

Rommene fylles av støv, kaffekoppen er lukket inn i skapet.
Støvlene er ensomme der ved døra.
Vi skulle gått flere turer sammen, vi skulle lest flere dikt,
dikt om alver og troll, om sol og om uvær.

Kom ta meg med inn i din verden, der jeg aldri før har vært.
Vis meg rundt i ditt landskap, la meg bli kjent med det som nå er deg nært.
For jeg lurer på hvordan det er der, på andre siden av mørket.

Er det blomsterflor i alle farger, slik som i din egen lille hage?
Da vil jeg komme dit og plukke blomster til deg, en bukett vil jeg lage.
Er det engler som passer på deg, er det noen som holder rundt deg når du fryser?

Jeg vil lage vår egen lille drømmeverden,
der skal vi møtes å plukke blomster og spise blåbær.
Vi skal gå mange turer i all slags vær, over lyng og over hei,
og se ørna glider over himmelen.

Der fins ei frykt, der fins kun glede og latter.
Da kan jeg få fryde meg sammen med deg i ditt lys.

N.N.
april 2017