mandag 12. september 2016

Rettelse

I en blogg på Verdig eldreomsorg, den 10.september
http://trijaks-graff.blogspot.no/2016/09/livsglede.html?spref=fb
kom jeg i skade for å skrive en feil.
Dette beklager jeg på det sterkeste.
Jeg skal forklare feilen her, og forklare hvordan det ble sånn, og hvorfor den ikke endrer det egentlige innholdet i bloggen.

Jeg skriver at jeg jobbet i de to livsgledsertifiserte sykehjemmene. Dette er feil, da sertifiseringen er kommet på plass, etter at jeg jobbet der.

Da jeg jobbet ved de to, ikke navngitte sykehjem, var de på to forskjellige steder i prosessen med å bli sertifisert. Det er selvsagt noe annet enn at de er sertifisert. Jeg var en tid livsgledekontakt i en avdeling i det ene sykehjemmet som jobbet for å bli sertifisert. Jeg kjente da på hvordan denne jobben forhindret meg fra tilstedeværelse hos pasientene, og at denne sertifiseringsprosessen var en av mange faktorer som forhindret meg fra å kunne gi forsvarlig sykepleie til mine pasienter.
Sykehjemmet var ikke sertifisert på det tidspunktet, men møter og dokumentasjon for å bli sertifisert var slik jeg beskriver det i bloggen. I sykehjemmet var det plakater om Livsgledesykehjem, overalt, i fellesarealer og på pasientrom. Det ble innimellom brukt tøy med logoen til livsgledeprosjektet. Det var derfor ikke alltid like enkelt å differensiere på at sykehjemmet ikke var sertifisert enda.

Det andre sykehjemmet jeg jobbet i, var enda tidligere i prosessen med sertifisering. Også der var det plakater rundt omkring vedrørende prosjektet og det var tøy med logoen til livsgledeprosjektet i bruk på samme vis som på det første stedet. En «livsgledegjeng» inntok avdelingene kl 10 eller så på formiddagen, og da skulle pasienter og personale stille opp på deres premisser og være klare for det. Uavhengig av pasientenes totale helsetilstand og uavhengig av jobbpress for øvrig.

Slik meg bekjent er det fortsatt samme bemanning, få ansatte og i rullering, i sykehjemmene, fortsatt etter sertifisering.

Jeg beklager på det sterkeste nyanseforskjellen i min framstilling, som ble feil. Jeg kan ikke unnskylde med at jeg ikke visste. Men i hverdagene der ble det litt vanskelig å kjenne forskjellen.
Jeg håper imidlertid dere tar i mot min oppriktige beklagelse, og at dere ser en del av kommentarene som også er kommet fram under innlegget, om også andres opplevelser rundt livsgledesykehjem, både fra pårørende og ansatte.

Mvh
Anne Merete Hage