fredag 15. juli 2016

Appell på vegne av "Verdig eldreomsorg" i Kragerø kommune.

Jeg liker ikke å snakke foran mange mennesker og trives best bak tastaturet. Men jeg har forstått at jeg nå representerer veldig mange, og det forsøker jeg å gjøre på best mulig måte.  Jeg har holdt appell to ganger før med notater, men denne gangen hadde jeg bestemt meg for å ta det spontant og være litt mer personlig.  


Konsentrert før min appell, leser over stikkord.


Kjære Elisabeth og kjære alle som har møtt opp.

Jeg er her på vegne av siden jeg administrerer som heter "Verdig eldreomsorg" og på vegne av nå snart 63 000 fra hele Norge.  Vi er helsepersonell, pårørende og eldre selv. Vi er "folk flest". 
Innlegget om deg Elisabeth har blitt lest av over 5000 på siden og det er delt nesten 700 ganger. 
Tusen takk for at du har delt din historie, og det betyr også mye for veldig mange andre.
Jeg snakket litt med deg før dette møtet og det rørte meg veldig. Og som jeg sa til deg så startet jeg dette for å beholde omsorgen i helsevesenet. Den er nemlig i ferd med å bli borte fordi innsparinger og nedbemanninger tar overhånd. Mennesket bak sykdommen teller ikke lenger.

Jeg har selv skiftet to hofter på grunn av at jeg har en type leddgikt. Jeg har møtt et arrogant helsevesen som har latt meg gå med store smerter i mange måneder før de hjalp meg. Selvom de visste at det var en komplikasjon etter andre operasjon. I fjor ved disse tider hadde jeg en hofte som plutselig kunne gå ut av ledd. Jeg var utrygg hele tiden, slik som du er nå Elisabeth. Men jeg hadde stort sett familien min rundt meg, og det har ikke du. Jeg vet hva utrygghet gjør med et menneske. Jeg forstår hvordan du har det. 
Det kan være mange grunner til at et menneske trenger en sykehjemsplass, og som sykepleiere vet du og jeg at sykepleie er mer enn bare å dekke de fysiske behov. Det handler også om psykiske, sosiale og åndelige behov.
Og får ikke du det du aller mest ønsker deg, ja da forstår ikke jeg noen ting.
Du er 93 år nå og du fortjener virkelig å få den tryggheten du ønsker deg i livets siste fase.