torsdag 26. september 2019

Når mor eller far trenger hjemmesykepleie eller andre helsetjenester i hjemmet

Helsetjenester i hjemmet inkluderer hjemmesykepleie og andre former for helsehjelp som gis hjemme hos pasienten.


Eksempel på helsetjenester i hjemmet er:
  • Hjemmesykepleie som hjelp med medisiner og medikamenthåndtering. 
  • Hjelp til personlig hygiene og stell
  • Sårstell og helsefaglige observasjoner
  • Fysioterapi
  • Ergoterapi, blant annet tilrettelegging i hjemmet
  • Psykisk helsehjelp, f.eks. samtaler
  • Habiliterings- og rehabiliteringsforløp, der ulike tjenester inngår
Det er ikke et krav at tjenesten tilbys innendørs. Hvis det er hensiktsmessig, kan tjenestene også gis utenfor hjemmet. For eksempel kan tjenester som inngår i et rehabiliteringsforløp gjennomføres helt eller delvis utendørs med utgangspunkt i hjemmet.
For hjemmesykepleie, ergoterapi og samtaler med for eksempel psykiatrisk sykepleier, er det ingen egenbetaling. For fysioterapi betales en egenandel.


Hvem kan få helsetjenester i hjemmet? 

Har den eldre behov for tjenester som nevnt over kan man søke om å få tildelt helsetjenester i hjemmet.
Kommunen vurderer bistandsbehovet til den enkelte, og skal i samarbeid med pasienten avgjøre om det skal tilbys tjenester i form av helsetjenester i hjemmet. ​
Hvis du som pårørende kan være til stede i denne prosessen er det som regel en stor fordel. Men mor eller far må selvfølgelig godkjenne dette.


Hvordan søke om helsetjenester i hjemmet? 

Den som har behov for helsetjenester i hjemmet, kan søke kommunen  om det. Det finnes informasjon om hvordan man søker på kommunens hjemmeside eller ved å henvende seg til kommunen.
Eldre kan ofte trenge hjelp til dette.
Kommunen plikt til å gi en skriftlig avgjørelse (enkeltvedtak), enten søknaden blir innvilget eller ikke. I vedtaket skal det stå hvilke tjenester den eldre har fått, hvor omfattende de er og hvordan de organiseres.
Avslsg på søknaden  skal  også begrunnes i et enkeltvedtak.  Samtidig får man informasjon om hvordan man klager og klagefrist.

Klage

Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, kan du klage. Dette gjelder både dersom du er uenig i omfanget av helsetjenestene du har fått tildelt eller du har fått avslag på søknaden din.
Da skal kommunen gi veiledning i hvordan du kan klage.
Klagen skal sendes til kommunen, som skal vurdere saken på nytt. Dersom kommunen ikke tar klagen til følge, blir saken sendt videre til fylkesmannen for endelig avgjørelse.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Der kan du henvende deg dersom du har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.

Vi vet at ikke alle klager på avslag og mange eldre får ikke den hjelpen de egentlig trenger. Ikke alle forstår selv at de trenger hjelp selvom  pårørende  ser og mener det. Dette tar vi opp i neste innlegg.

Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)



Informasjon er hentet fra Helsedirektoratet. Sist oppdatert: 24.06.2019





Visste du også at personer som bor på institusjon eller mottar hjemmesykepleie i mer enn tre måneder, får gratis behandling av den offentlige tannhelsetjenesten.