fredag 20. september 2019

Hei alle følgere i Verdig eldreomsorg.

Jeg som administrator har vært litt fraværende det siste året.
Det var utfordrende og tøfft å følge min egen mamma den siste tiden, og jeg trengte et pusterom.

Mamma fikk ingen veldig god avslutning, men hun hadde ihvertfall sine pårørende tilstede hele tiden.




Det var vondt å oppleve alt det jeg selv har delt og skrevet om.
Oppsummert kort var det mangel på tilstedeværelse og omsorg. Mamma var to måneder på sykehjem og jeg unner ingen å oppleve det hun gjorde den siste tiden.

Hun var engstelig og redd når vi ikke var til stede, hun ble feilmedisinert flere ganger og jeg måtte kjempe for å få en fastvakt når hun sårt trengte det.
Måten jeg ble møtt på av enkelte var heller ikke god. Jeg følte meg usikker og engstelig som pårørende.

Det skal sies at de fleste gjør så godt de kan, men veldig mange steder er det for liten bemanning og for dårlig kompetanse.
Jeg mener vi som helsepersonell må melde avvik, gå sammen og si fra når vi ser at vi ikke gjør en forsvarlig jobb. Og forsvarlighet er også å trygge, være tilstede og ikke lukke øynene for det vi faktisk vet og ser.

Mamma trengte så mye mer enn det hun fikk. Av tilstedeværelse og daglig aktivitet. Hun ble satt på en stue og der satt hun og var urolig. På rommet sitt kunne hun ikke være for det var ikke nok folk til å passe på. Derfor ble alle samlet på stua så personalet hadde nogenlunde oversikt 

Mamma har alltid vært veldig aktiv og ikke så veldig sosial, så det å bli sittende slik var ikke noe liv for henne. Mulig de gikk litt med henne, men det var så langt i fra nok.
Hun var urolig, engstelig og trist.
Vi besøkte henne hver dag, tok henne med ut og gjorde så godt vi kunne.



Nå et år etter er jeg klar for å føre Verdig eldreomsorg videre.
Jeg har tenkt, vurdert å legge ned siden men har kommet frem til at uansett er vi synlige og vi kan dele for andre. Og vi når ut til mange.


Dette innlegget er faktisk lest av 250 000 og er skrevet av geriater Henning Økland som er med oss i Verdig eldreomsorg. 

Vår plan er å lage et nettsted hvor dere som pårørende kan få informasjon. Et sted hvor vi også kan dele med hverandre. Det er tungt å stå alene når far eller mor trenger hjelp, mange lover, skjemaer å fylle ut etc. etc. Og ikke minst hvordan skal vi snakke med en far eller mor som ikke selv ser at han/hun trenger hjelp. Dette er noen tanker om fremtiden for Verdig eldreomsorg. Håper du fortsatt vil være med oss. 

Mvh. Trine Jaksland Graff