torsdag 7. april 2016

I morgen forsvinner jeg litt til


Hvordan er det å leve uten hukommelse? Hvordan er det å miste sin egen historie? Hvordan er det å ikke kjenne igjen sitt eget barn?  Etter å ha jobbet flere år på sykehjem, og etter å ha møtt mange flotte mennesker med demens, var dette noen av spørsmålene jeg stilte meg selv.  Og det ble også utgangspunktet for å skrive romanen ” I morgen forsvinner jeg litt til ”. Den kom ut i 2014 på Forlaget Oktober.  Gjennom romanen prøver jeg å undersøke hvordan det er å leve utenfor hukommelsen, hvordan det er å leve uten innflytelse på eget liv.  Boken handler om 80 år gamle Signe som bor på sykehjem og som bare husker brokker av sin egen historie. Hun leter etter sin egen mor, og kjenner ikke igjen sin egen datter. Signes fortid har blitt hennes nåtid. Alt har blitt fremmed for henne. Men det er også en bok med humor og håp. Signe møter en pleier som også ser det friske og vitale i henne. I arbeid med demente er begrepet hjerteøye brukt. Det å se med hjertet. Denne pleieren bruker sitt hjerteøye når Signe leter, famler og prøver å finne sin egen historie.

Romanen har fått mange gode anmeldelser. Blant annet : ” En vond og vakker roman om hvordan en dement kvinne opplever dager og netter på sykehjemmet” ANNE SCHÆFFER, BERGENS TIDENDE ” Denne vakre romanen til Laila Sognnæs Østhagen får frem minnene om både min mor og andre demente jeg har møtt i eldreomsorgen … Østhagen har klart det geniale i å se verden og hverdagen fra den dementes posisjon … Østhagens evne til å leve seg inn i Signes verden er skremmende god.»KARL-HENRIK NYGAARD, SYKEPLEIEN #5 2014. 
Boken sto på listen over fjorårets beste norske bøker i følge biblioteket i 2015.

Jeg jobber i dag som miljøterapeut i akuttpsykiatrien ved siden av å være forfatter. Besøk gjerne facebooksiden min: I morgen forsvinner jeg litt, eller gå inn på forlagets side www.oktober.nowww.oktober.no for å lese mer om boken. Boken kan bestilles der eller på nettsidene til de ulike bokhandlerne.

Laila Sognnæs Østhagen. Forfatter og miljøterapeut, bosatt i Oslo


Laila Sognnæs Østhagen og boka hennes.